VOLS QUE EL CICLE GAUDÍ ARRIBI AL TEU MUNICIPI?APUNTA'T A LA NEWSLETTER

El projecte educatiu Cicle Gaudí

El projecte educatiu del Cicle Gaudí neix amb l’objectiu d’apropar i donar a conèixer el cinema català als joves, d’entre 14 i 18 anys -ampliable a altres edats quan la pel·lícula ho permeti–, a fi d’incentivar la cultura i la creació, i promoure’n el consum habitual.

 

El projecte proposa concebre l’audiovisual no només com a forma de producció artística sinó també com a context d’aprenentatge transversal. Es posa al centre del fet pedagògic la capacitat de reflexió, diàleg i el rerefons sociocultural dels participants. No es prima l’adquisició d’uns continguts concrets, sinó que es planteja una educació divergent.

Es vol fomentar una manera alternativa de veure cinema, buscant l’emancipació de l’espectador posicionant els joves al centre del fet educatiu i convertint-los en un agent actiu. En aquest context, les pel·lícules de producció catalana són l’element vertebrador, mediador, que vincula el Cicle Gaudí amb els centres educatius i espais culturals locals.

El visionat de la pel·lícula ajuda als joves a entendre el món social i cultural que ens envolta –el cinema català ens apel·la, explica les nostres històries– i ens permet un espai de diàleg i exploració; les pel·lícules s’entenen com a portadores de contingut i no com a un mer entreteniment.

El projecte educatiu del Cicle Gaudí es presenta com a una proposta autogestionada, que s’adapta als temps de cada grup classe i que permet al/la professor/a acompanyar-los en el procés d’aprenentatge. El Cicle Gaudí ofereix un dossier pedagògic que té com a objectiu fer de guia perquè els/les docents puguin portar a terme totes les activitats i dinàmiques amb èxit, proposant recursos per incentivar el diàleg i l’acompanyament al llarg del projecte.

ESTRUCTURA

El projecte educatiu del Cicle Gaudí consta de tres blocs que es desenvolupen en dos contextos diferents: l’aula i la sala de visionat.
El primer bloc té lloc a l’aula, amb l’acompanyament del/la docent.

 

Té com a objectiu aportar informació contextual prèvia que aporta beneficis a l’hora de mirar una pel·lícula, democratitza la informació i situa a tots els estudiants a un mateix pla.

En aquesta bloc, es presenta el projecte i la pel·lícula, a més de tres videocàpsules en les que tres professionals vinculats a diferents àmbits del procés de creació i producció de la pel·lícula parlaran directament als joves de la seva experiència i el seu rol.

El segon bloc tindrà lloc a la sala de visionat, on els alumnes i el docent seran rebuts pel responsable de sala.

 

Sortir de l’aula per veure una pel·lícula ens col·loca en una situació i un espai nous, que genera una resposta diferent de la que es podria donar a l’aula.  Alhora, es vinculen dues realitats i mirades, que s’enriqueixen i aporten mútuament, la dels responsables de sales i el seu rol en la cultura local, i la dels joves del mateix territori.

El tercer bloc torna a tenir lloc a l’aula.

 

És el moment de recollir tot allò que s’ha sentit, pensat o ens ha inquietat, i, per tant, es necessita un espai recollit i familiar, on docent i alumnes puguin sentir-se còmodes per dir i fer allò que creguin necessari.

Allà s’iniciarà un diàleg col·lectiu guiat que permetrà arribar a conclusions comunes i preparar una videocàpsula de retorn als creadors que s’han conegut anteriorment

VOLEU SABER-NE MÉS?

Si teniu cap consulta, necessiteu més informació o voleu participar en el projecte, contacteu amb nosaltres a:

Marina Saura i Olivella
msaura@ciclegaudi.cat
673 284 114